onsdag 11. april 2012

Mot fulldigitalisering av forvaltningen.

Statsminister Jens Stoltenberg og fornyingsminister Rigmor Aasrud la i dag frem regjeringens digitaliseringsprogram "på nett med innbyggerne". Målet er at all kontakt med det offentlige i utgangspunktet skal skje digitalt. Alt av brev, skjema og faktura skal sendes til innbyggernes digitale postkasse basert på Altinn. Pressemeldingen finner du her.

Jeg er en av de første til å ønske dette hjertlig velkommen. For meg personlig passer dette helt perfekt. Jeg er relativt begeistret for digitale nyvinninger, og heller lite glad i papir. Utfordringen blir på det profesjonelle planet, og hvordan kommunen og skolene skal være i stand til å møte denne utfordringen. Hovedregelen i dag er at kommunikasjonen med våre innbyggere skjer via papirpost. I Eide kommune har vi foreløpig kun e-søknad på barnehageplass, og da får søker svar på papir. Nå skal kun de som ber om det få svar på papir. Søknader om fri, søknad om SFO, SFO- og barnehageregninger all annen kommunikasjon blir da saksbehandling som skal skje digitalt. Spørsmålet blir om dette også skal gjelde annen kommunikasjon som vurderinger, karakterutskrifter og vitnemål. Da vil dette utviklingsprogrammet bli langt mer omfattende, og tidsperspektivet et helt annet. Det finnes naturligvis en del løsninger for dette i dag, via forskjellige LMS eller skoleadministrative system der foreldrene får tilgang. Nå skal de få tilgang til dette via sin digitale postkasse, og man må da få til en integrasjon mellom LMS og Altinn. Dette kan bli spennende. Integrasjon mellom ulike datasystem er ikke nødvendigvis grei skuring, og det har vist seg vanskelig når ulike leverandører av datasystem skal samarbeide. Jeg har lite lyst til å henge ut enkeltleverandører her, men for å nevne et eksempel samhandler ikke Eide kommune sitt skoleadministrative system med vårt sak- og arkivsystem. Her må journalposter som klasselister og karakterprotokoller skrives ut på papir for så å skannes inn. Annen samhandling, som i utgangspunktet virker, er basert på manuell tekstfil-overføring. Hvor langt frem vil det da være før det skoleadministrative systemet er integrert mot Altinn i tillegg til at posten blir arkivert på riktig plass?

En av mine kjepphester innen IKT, er at all utvikling skjer gjennom forenkling av prosesser. Dersom IKT ikke forenkler prosessen for meg, bruker jeg heller papir. Jeg bruker relativt mye data. Skremmende er det da å høre historier om lærere som bruker 2,5 timer pr. uke på å føre fravær i et LMS, mens de brukte maks 30 minutter med den "gamle" fraværsprotokollen. Er dette utvikling? Ekstra ille er det da hvis ikke integrasjon mot et godkjent arkivsystem er på plass, og fraværet må skrives ut for så å scannes inn. Jeg håper dette ikke er tilfellet. I en overgangsfase vil naturligvis all omstilling ta litt tid, og vi må bli dyktigere til å synliggjøre effektiviseringen som finner sted ved bruk av ulike dataverktøy.

Drømmen min er at jeg en dag skal kunne starte opp min datamaskin på jobb, logge meg på "Min side" og få tilgang til alle opplysningene som gjelder meg. Jeg vil ha opp alle mine journalposter, alle mine regninger, all min inngående post, kort sagt alt jeg har ansvaret for. I tillegg skulle alt blitt arkivert korrekt. I dag krever dette kanskje 3-5 innlogginger.

Jeg har klokketro på at digital samhandling med våre innbyggere er fremtiden. Vi som jobber med forvaltning må ha mye mer fokus på å treffe våre kunder der de ønsker at slik kommunikasjon skal finne sted. Jeg tror at en stor del av innbyggerne ønsker at dette skal skje digitalt, og vi må i alle fall gjøre vårt for å få dette realisert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar