torsdag 12. april 2012

4.samling av rektorutdanningen

Som mange kjenner til så går jeg på rektorutdanningen på NTNU. Nå er snart samling 4 over, og jeg har gjort meg noen refleksjoner over samlingen så langt.

Hovedtema er IKT og ledelse. De som kjenner meg, tenker nok at dette er midt i blinken. Det har dere helt rett i. Siden jeg begynte lærergjerningen min i 2003 på Kronstad skole i Bergen, har arbeid med digital kompetanse fulgt meg, særlig knyttet til pedagogisk bruk av IKT. Nå som skoleleder og som skoleeier, har perspektivene endret seg en del, og jeg har blitt mer opptatt av ledelse av prosesser knyttet til IKT.

En av de viktigste grunnene til at jeg ønsket å gå på rektorutdanningen, er å få mer teoretisk ballast knyttet til min profesjon. Det er mange avgjørelser som skal tas, og det vil alltid kunne stilles spørsmål knyttet til mine valg. Derfor vil det være viktig at jeg kan knytte dette opp mot forsking og studier som har blitt gjort tidligere. Man kan komme langt med sunn fornuft og å lytte til egen magefølelse, men dette er nok ikke alltid tilstrekkelig.

Denne samlingen har gitt meg en del teoretisk ballast knyttet til endringsledelse. Jeg har tidligere vært involvert i  mange prosjekter knyttet til IKT og digital kompetanseutvikling. Ikke alle har vært like vellykkede, selv om det meste tross alt har gått bra. For at IKT skal føre til en endring, må det omfatte skolens aktører, skolens oppgaver og struktur. Hvis ikke skjer ingen endring, kun en oppgradering av teknologi.
Dette kan illustreres ved Leavitts diamant:
Leavitts diamant, egne forelesningsnotater 12.04.2012.
Mange IKT-prosjekter har dessverre ikke omfattet alle forholdene knyttet til endring, og har derfor resultert i mye teknologi, men ikke en endring av praksis. For at dette skal bli vellykket må også praksis endre seg. 
Som Kjell Atle Halvorsen ved NTNU hevdet: Ny teknologi + tradisjonell praksis = svært dyr tradisjonell praksis. (han henviste her til en kilde som jeg ikke husker i farten)

Så langt har denne samlingen vært svært matnyttig. Jeg har uansett lyst til å trekke frem noe av det aller viktigste knyttet til slike studier: Her får jeg være sammen med andre som sitter i akkurat samme posisjon som meg. Alle diskusjonene over en kaffekopp, i pauser, i summepauser og i lunsjen har gitt meg utrolig mye. Jeg håper og tror at de relasjonene som jeg har knyttet på dette studiet vil vedvare lenge etter at studiet er over. For meg har det vært godt å se at utfordringene er mye de samme om man jobber på en stor byskole i Trondheim, eller på  et oppvekstsenter på Vevang eller i Hattfjelldal.

3 kommentarer:

  1. Interessant å lese refleksjonene dine, Kim Atle. Kunne vært interessant å høre om det vi har behandlet på denne samlinga får noen konsekvenser for praksis på skolen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding! Jeg skal holde deg oppdatert, Kjell Atle. For mitt vedkommende kommer det nok til å få betydning for alle skolene i kommunen siden jeg nå har skiftet rolle.

      Slett
    2. Heisann.
      Det du skriver er så sant så sant..Disse uformelle diskusjonene er svært viktig, der vi utveksler tanker og erfaringer...et slags uformelt pensum.

      Slett